Foto: L. Malceniece
Pirmā marta nedēļa pavadīta īstā filmu sumināšanas garā. Kaut kur tālajā galvaspilsētā tika atklāts starptautisks dokumentālā kino festivāls. Tad sekoja Latvijas vēsturē pirmais “Oskars” latviešu veidotai animācijas filmai, un arī te, pie mums, 143 kilometrs no Rīgas attālajā Sēlijas mazpilsētā Viesītē, nedēļa noslēdzās ar dokumentālās filmas pirmizrādi.
Foto: A. Goldbergs
Laikam jau esam iecienījuši šo kustīgu attēlu fotografēšanas un filmēšanas mākslu, jo filmas “Viesītes mašīnista stāsts” pirmizrādi noskatīties bija atnācis krietns interesentu pulks no Neretas, Jēkabpils, Mārupes, Aizkraukles, Jūrmalas, Bauskas, Rīgas, Gulbenes.
Foto: L. Rancāne
Tā kā filma ir dokumentāla, šis kino ir nozīmīgs arī kā savdabīgs, neuzspēlēts vēstures pieraksts, kas ir spējīgs sasniegt lielu auditoriju. Lai gan Mazais Bānītis šeit nekursē jau vairāk kā 50 gadus, filmā caur divu vīru sarunu (dzelzceļa vēstures entuziasta Bruno Lielkāja un kādreizējā Viesītes dzelzceļa mašīnista Daiņa Bruņenieka dialogs) un kadriem, kuros pamīšus mijas mūsdienās filmētais ar vēsturiskām ainām no dzelzceļa darbības un vēlāk likvidēšanas perioda, šķiet mazliet skaidrāk sāk iezīmēties 20. gs. sešdesmito un septiņdesmito gadu cilvēka portrets. Cilvēks no tās paaudzes, kuri dzīvojuši un rakstījuši vēstures stāstu šeit, strādājot uz šaursliežu dzelzceļa Sēlijā.
Foto: L. Malceniece
Pēc filmas noskatīšanās mums tika dota iespēja pavērst skatu arī uz nākotni. Aukštaitijas šaursliežu dzelzceļa direktors Darius Liutikas ar prezentāciju “Šaursliežu dzelzceļš Lietuvā. Vadības vēsture un pašreizējie izaicinājumi” lieliski parāda, kā vēstures mantojumu iespējams gudri apvienot ar mūsdienu inovācijām. Paldies lietuviešiem par šo 19. gs. beigu labi saglabāto unikālo tehnikas pieminekli Panevēža-Anīkšči-Rubiķi un veiksmīgi attīstīto dzelzceļa atpūtas-tūrisma atspoguļojumu.
Foto: A. Goldbergs
Savukārt Latvijas Dzelzceļa vēstures muzeja zinātniski pētnieciskā darba vadītāja Toma Altberga prezentācijā “Mazbānīša ceļojums” mēs guvām ieskatu par karalaika vajadzībām vācu būvēto lauku platuma dzelzceļa infrastruktūras pamatīgumu un milzīgajiem apmēriem. Kādreizējais 600mm Sēlijas šauršliežu dzelzceļa tīkls uzskatāms par vienu no 10 ievērojamākajiem šaursliežu dzelzceļa tīkliem Eiropas mērogā. Guvām nelielu ieskatu arī par to, kā pēc šaursliežu dzelzceļu slēgšanas lokomotīvju un vagonu eksemplāri nokļuvuši muzejos.
Foto: A. Goldbergs
Foto: K. Šuksta
Vēlreiz pateicamies ikvienam interesentam, kas apmeklēja filmas pirmizrādi! Īpaši pateicamies dzelzceļa vēstures entuziastam Bruno Lielkājam, Viesturam Lielkājam un viņu radošajai komandai par šo drosmīgo ieceri un tās brīnišķīgo, vērtīgo rezultātu.
Foto: L. Rancāne
Lai latviešiem šī kino mīlestība vēršas plašumā un pieņemas spēkā!